Rehabilitation for pneumological clinical pictures: what is the evidence?
A.R. Koczulla1, 2, 3, T. Schneeberger1, 2, M.M. Wirtz4, I. Jarosch1, 2
1 Philipps-Universität Marburg, Pneumologische Rehabilitation, Marburg, 2 Schön Klinik Berchtesgadener Land, Forschungsinstitut für pneumologische Rehabilitation, Schönau am Königssee, 3 Paracelsus Medizinische Privatuniversität Salzburg, Lehrkrankenhaus, Salzburg, Österreich, 4 Universitätsklinik für Pneumologie, Paracelsus Medizinische Universität, Landeskrankenhaus Salzburg, Salzburg, Österreich
DOI 10.5414/ATX02894
Abstrakt
Pulmonary rehabilitation (PR) significantly improves symptoms, exercise capacity, and quality of life in COPD, asthma, interstitial lung disease (ILD), and post-COVID patients. Evidence is strongest for COPD: PR reduces dyspnoea, hospitalisations, and psychological burden, and is effective at all disease stages. In asthma, PR boosts endurance, asthma control, and quality of life but remains underused. Patients with ILD, including idiopathic pulmonary fibrosis (IPF), benefit from PR through enhances exercise capacity and health-related quality of life. Post-COVID patients benefit from individually tailored, multimodal programs, even with symptoms of fatigue or cognitive deficits. Telerehabilitation can match in-person PR outcomes, increases accessibility, but requires clear standards and funding.
Autoreninformation
Autoren
Abteilungen
- 1 Philipps-Universität Marburg, Pneumologische Rehabilitation, Marburg,
- 2 Schön Klinik Berchtesgadener Land, Forschungsinstitut für pneumologische Rehabilitation, Schönau am Königssee,
- 3 Paracelsus Medizinische Privatuniversität Salzburg, Lehrkrankenhaus, Salzburg, Österreich,
- 4 Universitätsklinik für Pneumologie, Paracelsus Medizinische Universität, Landeskrankenhaus Salzburg, Salzburg, Österreich
Adresse
Prof. Dr. med. Andreas Rembert Koczulla
Schön Klinik Berchtesgadener Land
Malterhöh 1
83471 Schönau am Königssee
Email:
[email protected]
Citation
A.R. Koczulla, T. Schneeberger, M.M. Wirtz und I. Jarosch.Rehabilitation bei pneumologischen Krankheitsbildern: wie ist die Evidenz?. 2026; 52: 5-13. doi: 10.5414/ATX02894.